środa, 12 lutego 2014

GLOTTODYDAKTYKA

Od przyszłego roku szkolnego wszystkie sześciolatki przekroczą próg szkoły. Dzieci w różnym stopniu będą przygotowane do tego wydarzenia, a przede wszystkim obowiązków jakie przed nimi staną. Zarówno nauczyciele, jak i rodzice będą się starać, aby dzieci potrafiły jak najlepiej czytać i pisać. Z pomocą mogą przyjść metody alternatywne, takie jak chociażby metoda profesora Bronisława Racławskiego. 


http://www.cudownedziecko.pl/grafika/roclawski.jpg



Każde dziecko ma indywidualny rytm i tempo rozwoju. Dotyczy to również tempa nauki języka, a co za tym idzie – czytania i pisania. Metoda Rocławskiego opiera się na poszanowaniu indywidualnej ścieżki rozwoju każdego dziecka.


W glottodydaktyce występują litery PODSTAWOWE czarne (które zawsze odpowiadają tej samej głosce, czyli zapisane są tak jak je słychać np. las) oraz NIEPODSTAWOWE czerwone. Kolor czerwony informuje o:
- trudności ortofonicznej np. w wyrazie kwiat piszemy "w", ale słyszymy "f". Litera "w" będzie czerwona,-trudności ortograficznej.Dziecko w czasie zajęć obcuje z całym alfabetem. Dzieci pracując z literami podstawowymi i niepodstawowymi, są uwrażliwione na trudności jakie niesie ze sobą pisownia.


Syntezę i analizę doskonalimy za pomocą rozsypanek obrazkowo -literowych (obrazek, na dole podpis dzielony w zależności od możliwości dziecka), które dziecko samodzielnie składa w całość. Poprzez codzienne obcowanie z literami (klocki LOGO - cztery warianty litery - wielka i mała pisana, wielka i mała drukowana) dzieci poznają ich wygląd. Odbywa się to poprzez codzienny kontakt z literami w czasie zabawy. Technika "ślizgania się" w czytaniu z głoski na głoskę (w sylabach lub w krótkich wyrazach zawierających głoski dające się trwale wydłużać), ma na celu osiągnięcie płynnego czytania ze zrozumieniem.

A oto przykład zajęć z wykorzystaniem klocków LOGO i glottodywanika:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz